- Wspólny Świat
- Przedszkole w Radomierzycach
- Punkt przedszkolny w Namysłowie
- Placówki we Wrocławiu
- Przedszkole w Legnicy
- Szkoła podstawowa specjalna
- Przedszkole w Oleśnicy
- Metoda Tomatisa - trening uwagi słuchowej
- Metody terapeutyczne
- Metody diagnostyczne w przedszkolu
- Zajęcia edukacyjne i terapeutyczne
- Kadra
- Nasze Sale Doświadczania Świata
- Opinie Rodziców
- Projekty
- Kontakt

Metody terapeutyczne
TERAPIA EEG BIOFEEDBACK
Terapia jest stosowana w przypadkach:
- problemów szkolnych
- zaburzeń uwagi i koncentracji
- zaburzeń zachowania
- rehabilitacji po urazach
- stanów lękowych
- apatii
MIKROPOLARYZACJA MÓZGU
Terapia jest wskazana w przypadkach:
- afazji
- autyzmu
- MPD
- rehabilitacji po urazach z deficytem neurologicznym
- padaczki lekoopornej
NEUROFORMA - rehabilitacja funkcji ruchowo-poznawczych
METODA OŚRODKÓW PRACY
To całościowe nauczanie pozwalające na łączenie działań dydaktycznych i rewalidacyjnych. W metodzie tej nie ma sztywnego podziału na przedmioty nauczania; treści z zakresu języka polskiego, matematyki, plastyki, muzyki, wychowania fizycznego pozostają w ścisłym związku z poznawaniem środowiska społeczno-przyrodniczego.
ALTERNATYWNE METODY POROZUMIEWANIA
AAC (Augmentative and Alternative Communication) są to wszelkie metody, które działają na rzecz wspomagania rozwoju mowy bądź zastępują mowę. Ta metoda jest bardzo rozbudowana w sferze działania. Osoba, która nie mówi, lub porozumiewa się w ograniczony sposób, może za pomocą alternatywnych metod odnaleźć odpowiednią dla siebie drogę do porozumienia np.:
- piktogramy
- obrazki
- przedmioty
- znaki manualne (język migowy, makaton).
Dzięki temu mogą dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać myśli i uczucia ? pokonywać bariery w porozumiewaniu się i stawać się niezależnymi. Osoby, które posługują się alternatywną metodą, wyzbywają się frustracji, która prowadzi do agresji i autoagresji. Jest to metoda w Polsce jeszcze mało znana i niestety rzadko stosowana.
TRENING UWAGI SŁUCHOWEJ (METODA TOMATISA)
Celem tej metody jest wspieranie funkcji słuchowej, dzięki czemu następuje:
- poprawa koncentracji
- poprawa jakości uczenia się
- rozwijanie zdolności językowych i komunikacyjnych
- zwiększanie kreatywności
- poprawa zachowań społecznych.
Badania prof. Tomatisa dowodzą, że dźwięki o wysokiej częstotliwości pobudzają nasz umysł, a dźwięki o niskiej częstotliwości mają skutek odwrotny. Podczas słuchania dźwięków o różnej częstotliwości wykorzystanych w terapii wpływamy na usprawnienie czynnego słuchania. Szczególnie wykorzystuje się dźwięki wysokie - ?pobudzające?. Profesor Tomatis zauważył, że gdy mózg jest dobrze ?naładowany?, łatwiej jest się skoncentrować, zapamiętywać i uczyć. Celem terapii jest pobudzanie mózgu za pomocą wysokich dźwięków, odpowiednio przefiltrowanych zawartych w muzyce Mozarta oraz chorałach gregoriańskich.
Trening polega na słuchaniu dobranego materiału dźwiękowego przez urządzanie nazywane ?elektronicznym uchem?, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha, stymulacja odbywa się poprzez dźwięki o określonej, wysokiej częstotliwości. Dźwięki te są odpowiednio filtrowane. Podczas treningu, który składa się z kilku faz, indywidualnie dobrany materiał dźwiękowy dociera do pacjenta drogą powietrzną i kostną. Podczas trwania sesji można rozmawiać, grać w gry planszowe i logiczne, bawić się lub spać. Cały trening składa się z kilku faz: od bardzo intensywnego pobudzania dźwiękowego inicjującego terapię do aktywnego udziału pacjenta.
Etap I ? 30 godz. ćwiczeń w ciągu 15dni, po dwie godziny dziennie.
Etap II ? 15 godz. ćwiczeń lub 30 godzin ćwiczeń odbywających się po 1-2 miesięcznej przerwie. Ta faza koncentruje się, w przeciwieństwie od pierwszej, naciskiem na pracę z mikrofonem, tak aby pacjent miał okazję słuchać własnego głosu i pracować z nim.
METODA FELICJI AFFOLTER
Dzięki specyficznej współpracy z terapeutą, dziecko może poczuć właściwości przedmiotów, ich opór, zmiany położenia ręki w stosunku do podłoża, różnice w działaniu jednej i drugiej ręki. Zarówno ręce jak i mózg dziecka odbierają bodźce, których bez pomocy terapeuty nie byłoby w stanie doświadczyć.
METODA FLOOR TIME
Praca tą metoda pobudza uwagę dziecka, ćwiczy dwustronną komunikację, pobudza ekspresję emocjonalną poprzez uczenie wyrażania emocji za pomocą słów i w zabawach poprzez udawanie, rozwija logiczne myślenie.
METODA WERONIKI SHERBORNE
?Za pomocą rytmu i ruchu człowiek wyraża swoją osobowość?. System ćwiczeń stworzony przez W.Sherborne wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka. Rozwijanie przez ruch zmierza do: rozwoju świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego, rozwoju świadomości przestrzeni i działania w niej, dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu, rozwoju emocji, opanowywania ich, pewności siebie, inicjatywy rozwoju spontaniczności ruchu, rozwoju koncentracji uwagi, rozwoju sposobów komunikowania się, tworzenia umiejętności rozluźniania się-relaksacji.
METODA DOBREGO STARTU
Zasadniczą role w tej metodzie odgrywają trzy elementy: wzrokowy (wzory graficzne), słuchowy (piosenki) i motoryczny (wykonywanie ruchów zorganizowanych w czasie i przestrzeni, odtwarzanie wzorów graficznych zharmonizowanych z rytmem piosenki). Celem tej metody jest usprawnianie czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego, kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
ARTETERAPIA
Cele:
- optymalizacja jakości życia ( zapobieganie trudnościom życiowym i przezwyciężaniu przeszkód stojących na drodze do samorealizacji)
- praca nad wyrażaniem uczuć, przeżyć, które są nieuświadomione lub tłumione
- praca z subiektywnymi znaczeniami, nadawanymi przez osobowość wydarzeniom, stosunkom oraz rozpoznawanie odległych myśli i odczuć wydobywanych z minionych doświadczeń w postaci obrazów z dzieciństwa, lęków itp.
- odreagowanie emocji i napięć
- możliwość osiągania zmian reakcji oraz informowanie o sposobie reagowania w różnych sytuacjach
- uaktywnienie sfery komunikacji niewerbalnej
- wzmacnianie poczucia sprawstwa i bezpieczeństwa
- uaktywnienie ekspresji i spontaniczności
- usprawnianie motoryki małej (gniecenie, przesypywanie, przelewanie, otwieranie i zamykanie pojemników, mieszanie, nawlekanie, cięcie nożyczkami, wydzieranie, przyklejanie)
- rozwijanie orientacji przestrzennej
- ćwiczenie koncentracji uwagi
- ćwiczenie poczucia porządku w miejscu pracy- samodzielne sprzątanie stanowiska pracy
PEDAGOGIKA ZABAWY
Zabawy i ćwiczenia integrujące grupę, zachęcające do współdziałania z dorosłym, z drugim dzieckiem, z zespołem dzieci, z sprzyjające nawiązywaniu kontaktów i aktywizacji.
METODA M. Frostig i D. Horne
Program ukierunkowany na rozwijanie percepcji wzrokowej; w jego zakres wchodzą ćwiczenia rozwijające świadomość własnego ciała, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość wzrokową; podzielony jest na trzy poziomy dostosowane do różnych możliwości dzieci.
PROGRAM M. i Ch. Knillów
Metoda rozwijająca świadomość ciała i ułatwiająca nawiązywanie kontaktów z dzieckiem.
PORANNY KRĄG J. Kielina
Rozwija komunikację, rozbudza doznania zmysłowe dziecka.
ELEMENTY METODY BEHAWIORALNEJ
- METODA WYODRĘBNIONYCH PRÓB - technika uczenia polegającego na rozbijaniu złożonych umiejętności na prostsze i systematycznym uczeniu każdej ?pod-umiejętności?.
- UCZENIE SYTUACYJNE - zachowania werbalne i niewerbalne kształtowane są wtedy, gdy dziecko zainicjuje wypowiedź lub aktywność dotyczącą interesującego zdarzenia. W tej metodzie wykorzystuje się zainteresowania dziecka. Metoda zapewnia optymalne warunki do uczenia spontanicznych zachowań.
ELEMENTY PEDAGOGIKI PRZEDSZKOLNEJ WEDŁUG M. Kwiatkowskiej
Metoda kierowania własną działalnością dziecka, ćwiczeń, obserwacji i pokazu, objaśnień i instrukcji; wymienione sposoby pracy umożliwiają inspirowanie działalności dziecka przez zachętę, sugestie, pokaz, czynną pomoc.
EDUKACJA PRZEZ RUCH D. Dziamskiej
Zbiór ćwiczeń usprawniających poszczególne funkcje rozwijającego się organizmu. Wszystkie wykorzystują naturalny ruch dziecka. Do form tego ruchu należą zabawy, które dzieci podejmują spontanicznie w momencie zmęczenia czy dekoncentracji.
BAJKOTERAPIA
Metoda, która poprzez wykorzystanie bajek uczy, jak radzić sobie z problemami.
« poprzednia | następna » |
---|
Poprawiony (poniedziałek, 06 lipca 2020 18:40)