- Wspólny Świat
- Przedszkole w Radomierzycach
- Punkt przedszkolny w Namysłowie
- Placówki we Wrocławiu
- Przedszkole w Legnicy
- Szkoła podstawowa specjalna
- Przedszkole w Oleśnicy
- Metoda Tomatisa - trening uwagi słuchowej
- Metody terapeutyczne
- Metody diagnostyczne w przedszkolu
- Zajęcia edukacyjne i terapeutyczne
- Kadra
- Nasze Sale Doświadczania Świata
- Opinie Rodziców
- Projekty
- Kontakt

Metody diagnostyczne
1. MONACHIJSKA FUNKCJONALNA DIAGNOZA ROZWOJOWA
MFDR jedną z najlepszych metod diagnostycznych rozwoju psycho-ruchowego dzieci.
Metoda została opracowana została przez profesora Theodora Hellbrügge z Centrum Dziecięcego i Instytutu Pediatrii Społecznej i Medycyny Młodzieżowej Uniwersytetu w Monachium.
Celem metody jest ocena rozwoju dziecka od pierwszego miesiąca życia do trzeciego roku życia poprzez obserwację, analizę i interpretację jego zachowań.
Według Światowej Organizacji Zdrowia ta metoda jest modelowym systemem profilaktyki trzeciorzędowej, co oznacza, że wczesną diagnostykę zaburzeń rozwojowych powinno się traktować jako równie istotną jak szczepienia ochronne. Profilaktyka powinna obejmować wszystkie niemowlęta, a przede wszystkim dzieci z grupy ryzyka.
Wczesne rozpoznanie nieprawidłowości w rozwoju psycho-ruchowym małego dziecka i wczesna interwencja terapeutyczna pozwala na wyrównanie deficytów rozwojowych u dziecka do 1 roku życia aż w 94% (wg badań niemieckich), w 92% (wg badań japońskich) i w 87% (wg badań polskich).
W pierwszym roku życia dziecka Monachijska Funkcjonalna Diagnoza Rozwojowa zakłada ocenę 8 najważniejszych funkcji psychomotorycznych:
- raczkowanie,
- siadanie,
- chodzenie,
- chwytanie,
- percepcjÄ™,
- mówienie,
- rozumienie mowy (od 10 miesiąca życia),
- umiejętności społeczne.
W drugim i trzecim roku życia dziecka MFDR ocenia 7 funkcji rozwoju:
- motorykę dużą,
- motorykę małą,
- procesy poznawcze,
- mówienie,
- rozumienie mowy,
- umiejętności społeczne,
- samodzielność.
Â
2. PROFIL PSYCHOPEDAGOGICZNY (PEP-R) E. SCHOPLERA
Profil psychoedukacyjny (PEP-R) opracowany przez Erica Schoplera i współpracowników jest kolejnym przykładem diagnozy funkcjonalnej dla małych dzieci w wieku od 1-5 lat.
Zawiera zadania bez podziału na wiek i poszczególne funkcje rozwojowe.
Pytania testowe są odzwierciedleniem ćwiczeń edukacyjnych, w których jest wyraźny podział na 10 badanych funkcji:
2. Percepcja
3. Motoryka duża
4. Motoryka mała
5. Koordynacja wzrokowo-ruchowa
6. Działania poznawcze
7. Funkcje poznawcze - mowa czynna i bierna
8. Samodzielność
9. Uspołecznienie
10. Zachowanie - w odniesieniu do dzieci autystycznych.
Dokonale nadaje się do konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci odbiegających od normy.
Wszystkie te diagnozy posiadają odpowiednie formularze do wykreślania profilu rozwoju celem stworzenia czytelnego graficznego wykresu.
« poprzednia | nastÄ™pna » |
---|
Poprawiony (poniedziałek, 06 lipca 2020 18:39)