• Wspólny Åšwiat
  • Przedszkole w Radomierzycach
  • Punkt przedszkolny w NamysÅ‚owie
  • Placówki we WrocÅ‚awiu
  • Przedszkole w Legnicy
  • SzkoÅ‚a podstawowa specjalna
  • Przedszkole w OleÅ›nicy
  • Metoda Tomatisa - trening uwagi sÅ‚uchowej
  • Metody terapeutyczne
  • Metody diagnostyczne w przedszkolu
  • ZajÄ™cia edukacyjne i terapeutyczne
  • Kadra
  • Nasze Sale DoÅ›wiadczania Åšwiata
  • Opinie Rodziców
  • Projekty
  • Kontakt
Wspólny Świat Metody diagnostyczne w przedszkolu

Metody diagnostyczne

1. MONACHIJSKA FUNKCJONALNA DIAGNOZA ROZWOJOWA

MFDR jedną z najlepszych metod diagnostycznych rozwoju psycho-ruchowego dzieci.

Metoda została opracowana została przez profesora Theodora Hellbrügge z Centrum Dziecięcego i Instytutu Pediatrii Społecznej i Medycyny Młodzieżowej Uniwersytetu w Monachium.

Celem metody jest ocena rozwoju dziecka od pierwszego miesiąca życia do trzeciego roku życia poprzez obserwację, analizę i interpretację jego zachowań.

Według Światowej Organizacji Zdrowia ta metoda jest modelowym systemem profilaktyki trzeciorzędowej, co oznacza, że wczesną diagnostykę zaburzeń rozwojowych powinno się traktować jako równie istotną jak szczepienia ochronne. Profilaktyka powinna obejmować wszystkie niemowlęta, a przede wszystkim dzieci z grupy ryzyka.

Wczesne rozpoznanie nieprawidłowości w rozwoju psycho-ruchowym małego dziecka i wczesna interwencja terapeutyczna pozwala na wyrównanie deficytów rozwojowych u dziecka do 1 roku życia aż w 94% (wg badań niemieckich), w 92% (wg badań japońskich) i w 87% (wg badań polskich).

W pierwszym roku życia dziecka Monachijska Funkcjonalna Diagnoza Rozwojowa zakłada ocenę 8 najważniejszych funkcji psychomotorycznych:

  • raczkowanie,
  • siadanie,
  • chodzenie,
  • chwytanie,
  • percepcjÄ™,
  • mówienie,
  • rozumienie mowy (od 10 miesiÄ…ca życia),
  • umiejÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚eczne.

W drugim i trzecim roku życia dziecka MFDR ocenia 7 funkcji rozwoju:

  • motorykÄ™ dużą,
  • motorykÄ™ małą,
  • procesy poznawcze,
  • mówienie,
  • rozumienie mowy,
  • umiejÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚eczne,
  • samodzielność.

 

2. PROFIL PSYCHOPEDAGOGICZNY (PEP-R) E. SCHOPLERA

Profil psychoedukacyjny (PEP-R) opracowany przez Erica Schoplera i współpracowników jest kolejnym przykładem diagnozy funkcjonalnej dla małych dzieci w wieku od 1-5 lat.

Zawiera zadania bez podziału na wiek i poszczególne funkcje rozwojowe.

Pytania testowe są odzwierciedleniem ćwiczeń edukacyjnych, w których jest wyraźny podział na 10 badanych funkcji:

1.  Naśladowanie
2.  Percepcja
3.  Motoryka duża
4.  Motoryka mała
5.  Koordynacja wzrokowo-ruchowa
6.  Działania poznawcze
7.  Funkcje poznawcze - mowa czynna i bierna
8.  Samodzielność
9.  Uspołecznienie
10.  Zachowanie - w odniesieniu do dzieci autystycznych.
Diagnoza posiada wystandaryzowane pomoce do badania i precyzyjnie sformułowane pytania.
Dokonale nadaje się do konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci odbiegających od normy.
Wszystkie te diagnozy posiadają odpowiednie formularze do wykreślania profilu rozwoju celem stworzenia czytelnego graficznego wykresu.
« poprzednia   nastÄ™pna »

Poprawiony (poniedziałek, 06 lipca 2020 18:39)

 

Copyright © 2009 ---.
All Rights Reserved.

Webdesign Tirol designed by pc-didi.